به وبلاگ فرهنگی دماوند12 خوش آمدید

آموزشی-روانشناسی-کامپیوتر-هنر

روغن هسته انگور
ساعت ٧:٤٠ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٤ اسفند ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: خواص خوراکی ها

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور چنان که از نامش بر می‌آید از روغنی‌است که از هستهٔ انگور به دست می‌آید. این روغن فاقد سدیم و کلسترول بوده و میزان اسیدهای چرب غیر اشباع آن تا ۹۰ درصد می‌رسد. خاصیت آنتی اکسیدانی عصاره انگور ۵۰ برابر بیشتر از ویتامین E و ۲۰ برابر بیشتر از ویتامین C است .

 خواص درمانی و پزشکی

اسید لینولنیک برای تولید هورمون هایی مثل پروستاگلاندین ضروری و در پیشگیری از لخته شدن خون در رگها و تورم شریان‌ها موثر است.

روغن هسته انگور به طور طبیعی فاقد کلسترول است به همین دلیل این روغن با پایین آوردن مصرف چربی اشباع شده خطر بیماریهای قلبی و دیگر مشکلات گردش خون را کاهش می‌دهد.

استفاده از روغن هسته انگور چه به عنوان چاشنی و چه در پخت و پز روش قابل توجهی برای کاهش چربی‌های اشباع شده در برنامه‌های غذایی است.

این روغن در حالی که خاصیت ازدیاد میزان کلسترول مفید یا اچ دی ال را دارد میزان کلسترول مضر یا ال دی ال و تری گلیسیرید (نمک‌های آلی حاصل از ترکیب گلیسیرین و اسیدهای چرب ) را کاهش می‌دهد.

خصوصیات روغن هسته انگور سبب می‌شود تا به میزان زیادی از عوارض قلبی و بخصوص از تصلب شرایین پیش گیری شود.

روغن هسته انگور به سبب خاصیت نرم کنندگی و نیز تطابق با لوسیون‌ها و کرمهای آرایشی به مقدار زیادی در تولید لوازم آرایش کاربرد دارد.


 
جدول سلسله های تاریخ پنجم
ساعت ٥:۳٦ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٢ اسفند ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: پنجم تاریخ

نام سلسله

مؤسس

پایتخت

زبان

پادشاه یا افراد معروف

وزیران یا افراد معروف

حادثه ی مهم

بناهای مهم

جنگ های مهم

از بین رفتن توسط

بنی امیه

معاویه

شام

عربی

معاویه- یزید

 

شهادت حضرت علی وامام حسین

 

صفین- کربلا

ابو مسلم خراسانی

بنی عباس

 

 

عربی

 

ابو مسلم خراسانی

شهادت ائمه

 

 

 

سامانیان

 

بخارا

فارسی

 

 

رواج زبان فارسی- مهاجرت اقوام ترک

 

 

 

غزنویان

 

 

ترکی

 

 

 

 

 

 

سلجوقیان

 

 

ترکی

 

خواجه نظام الملک

 

مدارس نظامیه

 

 

خوارزمشاهیان

 

 

ترکی

سلطان محمد خوارزمشاه

 

حمله مغول

 

جنگ با مغول ها

مغول ها

صفویه

شاه اسماعیل

اردبیل- قزوین- اصفهان

ترکی-فارسی

شاه اسماعیل-شاه عباس-شاه ساطان حسین

 

آزاد کردن بغدادوکربلاونجف

سی و سه پل،میدان نقش جهان و...

جنگ با ازبک ها و افغان ها

افغان ها

افشاریه

نادر شاه

مشهد

فارسی

نادرشاه

 

آزاد کردن ایران از دست افغان ها

 

حمله به هند

 

زندیه

کریم خان زند

شیراز

فارسی

کریم خان زند

 

 

بازار و مسجد وکیل و...

جنگ با عثمانی

آقا محمد خان قاجار

قاجاریه

آقا محمد خان قاجار

تهران

فارسی

آقا محمد خان – ناصر الدین شاه

امیر کبیر

تشکیل مجلس مشروطه

مدرسه دار الفنون

جنگ با روسیه- جنگ جهانی اول

انگلیس و رضا خان

پهلوی

رضا خان

تهران

فارسی

رضا خان

سید حسن مدرس- دکتر مصدق- آیت ا..کاشانی

قیام15 خرداد1342

 

جنگ جهانی دوم

قیام مردم به رهبری امام خمینی(ره)

جمهوری اسلامی

امام خمینی(ره)

تهران

فارسی

امام خمینی- آیت ا..خامنه ای...

شهید باهنر شهید مطهری...

جنگ تحمیلی 8 ساله

بهارستان- برج میلاد- سازندگی کشور

جنگ تحمیلی

 


 
جدول صفت و مضاف علیه
ساعت ٥:٢٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٢ اسفند ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: بخوانیم و بنویسیم

 

موصــــــــــــــــــــوف

 

صـــــــــــــــــــــفت

 

مضـــــــــــــــــاف

 

مضـــــــاف علیـــــــــــه

 

هوای

 

 

هوای

 

 

دریای

 

 

دریای

 

زندگی

 

 

زندگی

 

 

کوه

 

کوه

 

درخت

 

درخت

 

مدرسه

 

مدرسه

 

پسر

 

پسر

 

ایرا ن

 

ایرا ن

 

ورزش

 

ورزش

 

مداد

 

مداد

 

پارک

 

پارک

 

آشپزی

 

آشپزی

 

بشقاب

 

بشقاب

 

سیب

 

سیب

 

دوچرخه ی

 

دوچرخه ی

 

امتحان

 

امتحان

 

تابستان

 

تابستان

 

بهار

 

بهار

 

دانش آموز

 

دانش آموز

 

تربیت

 

تربیت

 

پرده ی

 

پرده ی

 

تکلیف

 

تکلیف

 

روز

 

روز

 

 

   


 
ارتباط مدرسه و خانه
ساعت ٥:٢٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٢ اسفند ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: روانشناسی

روش های برقراری ارتباط میان خانه و مدرسه

آیا شما به عنوان والدین می دانید در قبال ارتباط با مدرسه فرزندتان چه وظایفی  بر عهده دارید؟والدین وظیفه دارند به طور مرتب با مدرسه ارتباط داشته باشند و باکسب اطلاعات کافی از وضع درسی واخلاقی فرزندشان، تصمیم معقولی برای مشارکت درتربیت آنها اتخاذکنند. دربرقراری ارتباط باید به چند نکته اساسی توجه کنند.


1 -والدین زمانی قادر خواهند بود نقش تربیتی خود را به نحو مطلوب ایفا کنند و با مدرسه ارتباطی صحیح برقرار نمایند که از وضع درسی و رفتاری فرزندشان اطلاع کافی داشته باشند.
2- والدین در موقع حضور در مدرسه، همیشه باید حفظ آرامش را به عنوان یک اصل به خاطر داشته باشند. گاهی ممکن است پدر و مادر با مشاهده ضعف درسی در دانش آموز و یا گریه های او که مخصوصا در دوره ابتدایی بیش تر اتفاق می افتد، احساساتی شوند و به صورت خشن و برافروخته با اولیای مدرسه برخورد کنند. قطعا چنین حالتی مخل برقراری ارتباط موثر با مسوولان مدرسه خواهد بود.
3- والدین باید در مدرسه به عنوان ولی حضور پیدا کنند، نه به عنوان فردی که در یک جای خاص، مسوولیت دارد. اگر پدر یا مادر دانش آموز در وزارتخانه یا سازمانی، مسوولیت اجرایی سطح بالایی دارد و در آنجا به عنوان رئیس ایفای نقش می کند و به تناسب مسوولیت، گاهی امر و نهی می نماید، نباید با همان شاکله و با همان انتظارات و تصورات وارد مدرسه شوند.
4- ارتباط اولیا با مسوولان مدرسه باید مستمر باشد. معنای استمرار این نیست که هر روز سری به مدرسه بزنند، بلکه لازم است به طور مرتب در منزل به وضع درسی و رفتاری فرزند خود رسیدگی کنند و بر طبق اطلاعات به دست آمده، با مدرسه ارتباط برقرار نمایند. 
                     همکاری خانه و مدرسه در امور آموزش دانش آموزان
همکاری والدین با مسوولان مدرسه، در دوره ابتدایی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. می توان گفت بعد اصلی همکاری این دو را همکاری در مسائل آموزشی و پرورشی تشکیل می دهد. نخستین نکته اینکه والدین باید نسبت به پایه تحصیلی و عناوین دروس فرزند خودشان اطلاع کافی داشته باشند و با مطالعه مقدمه و مطالب آغازین کتاب های درسی، آگاهی نسبی به دست آورند. گاهی در بحث های مقدماتی کتاب های درسی نکاتی درج می گردد که مطالعه آنها برای والدین ضروری است. شناخت نقاط ضعف درسی دانش آموز و همفکری برای رفع آن، ضرورت دیگر ارتباط خانه و مدرسه است. پس از گذشت چند هفته از سال تحصیلی می توان در وضع درسی دانش آموز تامل کرد و نقاط قوت و ضعف او را شناخت. مطلب دیگر، توجه والدین و معلمان به ویژگی های روانی کودکان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان است. به عنوان مثال کودکان نیاز به جلب توجه و ابراز خود دارند. آنها علاقه مند هستند که حاصل کار خودشان را عرضه کنند و بدین وسیله این نیاز در آنان تامین و ارضا شود. این نیاز در دوران مدرسه، از طریق ارائه حاصل کارهای خود در امور درسی جلوه گر می شود. مثلا ممکن است کودکی نقاشی بکشد و آن را نزد پدر و یا مادر خود بیاورد و ارائه دهد. در مقابل این عمل، والدین باید به آن توجه کنند و کودک را مورد تشویق قرار دهند. احتیاج به هدف، نیاز دیگر کودک است. اگر کودک بداند که درس را برای چه هدفی می خواند و آثار و نتایج هریک از مواد درسی به او تفهیم شود، علاقه اش به درس خواندن افزایش پیدا می کند. 
               همکاری خانه و مدرسه در امور رفتاری دانش آموزان
ترس از مدرسه یکی از رفتارهای کودک در دوره دبستان، مخصوصا در پایه اول ابتدایی است. علل مختلفی ممکن است این رفتار را به وجود آورند. گاهی ممکن است دورشدن از خانواده، به ویژه مادر باعث ترس شود، چون در دوره ابتدایی، رابطه عاطفی کودک با خانواده بسیار قوی است و او مایل نیست از پدر و مادر جدا شود. ترس از مدرسه و غیبت از مدرسه، هم معنا نیستند. ترس از مدرسه با نوعی دل زدگی و تنفر از مدرسه همراه است، ولی غیبت از مدرسه همراه با چنین حالت عاطفی نیست، بلکه به علل مختلف ممکن است کودک در طول سال تحصیلی چند دفعه در کلاس درس خود حضور پیدا نکند و این امر باعث عقب ماندگی تحصیلی او شود. گاهی ممکن است بیماری کودک موجب غیبت شود. هرچند بیمار شدن دلیل موجهی برای غیبت است، ولی بعضی از مادران به دلیل یک سرما خوردگی یا سرفه و یا خس خس کردن خفیف، مانع از رفتن فرزندشان به مدرسه می شوند، در حالیکه او را همراه با خود به بیرون می برند! در چنین خانواده هایی گاهی با یک سردرد جزئی، از رفتن کودک به مدرسه ممانعت می شود و گاهی نیز تشویق می گردد که وی علائم یک بیماری را بزرگ تر از آنچه هست، نشان دهد. علت دیگر غیبت از مدرسه، ممکن است کار کردن باشد. بعضی خانواده ها از این بابت شکایت دارند که چرا فرزندشان در منزل، به پرسش ها به خوبی پاسخ می دهد، ولی در مدرسه نمره کمی از معلم می گیرد. به عبارت دیگر کودک توانایی هایی دارد و درس را نیز به خوبی خوانده است، ولی در اثر عواملی قادر به ابراز توانایی های خود نیست. گاهی شلوغی کلاس و زیاد بودن عده دانش آموزان مانع از این می شود که معلم بتواند با آنها ارتباط کلامی و عاطفی برقرار کند و با شنیدن پاسخ های یک دانش آموز و ارائه توصیه های لازم، از توانایی های او آگاهی پیدا کند و در نتیجه درباره وی به نحو مطلوب داوری نماید. گاهی هم شلوغی مانع نیست، بلکه معلم روابط انسانی مناسبی با کودک برقرار نمی کند و در نتیجه فضای مناسب برای ابراز وجود و ارائه پاسخ های لازم برای دانش آموز به وجود نمی آید. به عبارت دیگر در اثر فقدان روابط عاطفی سالم، توانایی کودک پنهان می ماند و ممکن است او را به عنوان شاگرد تنبل معرفی کند. ممکن است تحقیر دانش آموز توسط همکلاسی ها موجب اختلال عاطفی در او شود و نتواند در یادگیری مطالب موفقیت به دست آورد و یا آموخته های خود را به خوبی عرضه کند. گاهی دانش آموزانی که با لهجه متفاوت از دانش آموزان دیگر صحبت می کنند و یا لباس ویژه ای می پوشند، در میان دانش آموزان دیگر احساس غربت می کنند و از جهت عاطفی امنیت خود را از دست می دهند. هرجا که نیازهای عاطفی کودک تامین گردد، برای مطالعه و یادگیری ترغیب می شود و هرجا اختلالات عاطفی پیدا شود، علاقه به درس و یادگیری در او تضعیف می گردد.


 
آیین چهارشنبه سوری
ساعت ۸:۱٢ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٢ اسفند ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: فعالیت دانش آموزان

آیین چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری ، رسم دیرینی است که ایرانیان در طول سال ها با آتش بازی و رسومی مثل قاشق زنی و پریدن از روی آتش آن را حفظ کرده اند. این شب بر اساس این سنت، شب گرفتن سرخی ها به عنوان سمبل نشاط و شادی و زدودن زردی های سستی و غم است.

چند سالی است که بر این سنت های لطیف ایرانی،انفجار و نارنجک و مواد محترقه هم اضافه شده و آنقدرفراگیر شده که لطافت و صمیمیت این سنت را به خطر انداخته است.

بیایید با رعایت نکات ایمنی از شادی جشن دیرینه لذت ببریم.

تهیه کننده:شبیر شیخی مقدم- دانش آموز کلاس پنجم معاد


 
تبدیل اعشار به وزنه
ساعت ٢:۱٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢۱ اسفند ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: ریاضی

هزارم

صدم

دهم

یکان

وزنه ی1گرمی

وزنه ی10گرمی

وزنه ی100گرمی

وزنه ی 1 کیلو گرمی

 


 
دانستنی های تبدیل واحد های ریاضی
ساعت ٢:٠٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢۱ اسفند ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: ریاضی

 

 دانستی های تبدیل واحد های ریاضی

1سانتی متر  =10 میلی متر     

1میلی متر  = سانتی متر01/0

 1  متر  = 100 سانتی متر

متر 01/0  =  1سانتی متر

1  کیلومتر =  1000 متر

کیلو متر 001/0 =  1 متر

1  کیلو گرم  =  1000  گرم

کیلو گرم  001/0  =  1 گرم

1  لیتر  =  1000  سی سی یا میلی لیتر

لیتر001/0  =  1 سی سی یا میلی لیتر


 
بخس سوم علوم- ماشین ها
ساعت ٧:٤٠ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: پنجم علوم

1-وقتی جسمی را می کشیم یا هل می دهیم چه چیزی به آن وارد می کنیم؟

2- در چه زمانی جسمی که ساکن و بی حرکت است حرکت میکند؟

3- اگر نیرو نداشته باشیم چه اتفاقی می افتد؟

4- چرا نمی توانیم بعضی از کارها را انجام دهیم؟

5- اهرم چیست؟

6- آیا اهرم ها فقط به شکل میله هستند؟

7- در بسیاری از ابزارها و وسایلی که استفاده می کنیم چه چیزی وجود دارد؟

8- چند اهرم نام ببرید.

9- قسمت های اصلی اهرم را نام ببرید.

10- سطح شیبدار را نام ببرید.

11-در چه زمانی کار با سطح شیبدار راحت تر است؟

12- از سطح شیبدار در چه جاهایی استفاده می شود؟

13- ماشین چیست؟

14- ماشین ها چند نوع هستند؟

15- چند ماشین ساده نام ببرید.

16- ماشین پیچیده چیست؟

17- چند ماشین پیچیده نام ببرید.

18- از ماشین ها در چه جاهایی استفاده می کنیم؟

19- ماشین ها نیروی خود را از کجا به دست می آورند؟

20- چرا نمی توانیم همه ی کارها را به کمک ماهیچه های خود انجام دهیم(چرا باید به فکر منابع دیگر نیرو باشبم)؟

21- یکی از مهم ترین شکل های انرژی چیست؟

22- آیا می توانیم از انرژی الکتریکی ،انرژی حرکتی به دست آوریم؟

23- موتور الکتریکی چیست؟

24- آرمیچر چیست؟

25- آیا همه ی وسایل برقی موتور الکتریکی دارند؟

26- در چه وسایل از نیروی الکتریکی استفاده می شود؟

27- اگر موتور الکتریکی را به برق وصل کنیم چه اتفاقی می افتد؟


 
دانستنی های ریاضی در ابتدایی
ساعت ٦:۳۱ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٢ اسفند ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: ریاضی

دانستنیهای ریاضی در ابتدایی

یک کیلوگرم =  1000 گرم

برای تبدیل کیلوگرم به گرم, عددمـــــــــــــــربوط را  ×1000 می کنیم

برای تبدیل گرم به کیلوگرم ,عددمــــــــــــــربوط را  ÷ 1000 می کنیم

یک متــــــــر=   100سانتی متر

برای تبدیل متر به سانتی متر,عددمـــــــــــــــربوط را × 100 می کنیم

برای تبدیل سانتی متر به متر عددمـــــــــــــــــربوط را ÷100 می کنیم

یک متــــــــر=   1000میلی متر

برای تبدیل متربه میلی متر,عددمــــــــــــــــربوط را × 1000 می کنیم

برای تبدیل میلی متر به متر,عددمــــــــــــــــربوط را ÷1000 می کنیم

یک سانتی متر = 10 میلی متر

برای تبدیل سانتی متر به میلی متر,عددمـــــــــربوط را × 10 می کنیم

برای تبدیل میلی متربه سانتی متر,عددمــــــــــربوط را  ÷10 می کنیم

یک هکتار =10000مترمربع

برای تبدیل هکتار به مترمربع,عددمـــــــــــربوط را×10000 می کنیم

برای تبدیل مترمربع به هکتار,عددمـــــــــربوط را ÷ 10000 می کنیم

یک کیلومتر = 1000 متر

برای تبدیل کیلومتر به متر,عددمــــــــــــــــــربوط را ×1000 می کنیم

برای تبدیل متر به کیلومتر,عددمـــــــــــــــــربوط را ÷ 1000 می کنیم

یک لیتر = 1000 سی سی

برای تبدیل لیتر به سی سی , عددمــــــــــــــربوط را ×1000 می کنیم

برای تبدیل سی سی به لیتر,عدد مــــــــــــــربوط را ÷ 1000 می کنیم

یک لیتر = 1000 سانتی متر مکعب

برای تبدیل لیتر به سانتی متر مکعب,عددمربوط را × 1000 می کنیم

برای تبدیل سانتی مترمکعب به لیتر,عددمربوط را  ÷ 1000 می کنیم

یک سی سی  = 30قطره

برای تبدیل سی سی به قطره , عدد مــــــــــربوط را ×30 می کنیـــــم

برای تبدیل قطره به سی سی ,عدد مــــــــــــربوط را ÷ 30 می کنیــــم

یک متر مکعب = 1000لیتر

برای تبدیل متر مکعب به لیتر, عدد مـــــــــربوط را ×1000 می کنیم

برای تبدیل لیتر به مترمکعب ,عددمــــــــــــربوط را ÷1000 می کنیم

یک متر مکعب =1000000سانتی متر مکعب

برای تبدیل مترمکعب به سانتی متر مکعب ,عددمربوط را ×1000000می کنیم

برای تبدیل سانتی مترمکعب به متر مکعب ,عددمربوط را ÷1000000می کنیم

 1-   واحد مساحت : میلی متر مربع -سانتی مترمربع – مترمربع -هکتار - کیلومترمربع 

 2-  واحد محیط :میلی متر -سانتی  متر -متر- کیلومتر

 4-  واحد حجم : میلی متر مکعب-سانتی متر مکعب – مترمکعب

5-  حجم مکعب مستطیل=  طول × عرض × ارتفاع

 


 
فرمول محیط و مساحت
ساعت ۸:٢۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٧ اسفند ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: ریاضی

 نام شکل

 مساحت

 محیط

 مربع

  یک ضلع × خودش

 چهار برابر یک ضلع

 مستطیل

  طول × عرض

  (طول + عرض) ×2

 مثلث

 ( قاعده × ارتفاع ) ÷ 2

 مجموع سه ضلع

 دایره

 ( شعاع × شعاع ) ×14/3

 قطر × 14/3

 لوزی

 ( قطر بزرگ × قطر کوچک ) ÷ 2

 مجموع چهار ضلع

 متوازی الاضلاع

 قاعده × ارتفاع

 (طول + عرض) ×2

 ذوزنقه

 (مجموع دو قاعده × ارتفاع ) ÷ 2

 مجموع چهار ضلع

 


 
علت بد خطی بچه ها
ساعت ۱٠:٠٧ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢ اسفند ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: هنری

علت های بد خطی بچه ها

برای بررسی خوش خطی یا بد خطی در دانش آموزان ابتدا باید علل بد خطی رو بررسی کرد تا بتوان برای آن راه کارهایی را ارائه داد، به همین دلیل ابتدا علل بدخطی در دانش آموزان را به اختصار بیان می کنم:

علل بد خطی دانش آموزان

1- توجه نکردن دانش‌آموزان به خط زمینه دفتر و تخته کلاس.
2-  اضطراب و نگرانی دانش‌آموزان هنگام نوشتن.
3-  نداشتن اعتماد به نفس هنگام نوشتن.
4- نداشتن آ‌مادگی جسمانی، روانی، روحی.
5-  وجود اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان.
6-  نداشتن هدف و انگیزه برای زیبانویسی.
7-  مواجه شدن دانش‌آموزان با حجم زیاد تکالیف.
8- تندنویسی تکالیف.
9-  استفاده از خودکار، روان‌نویس و وسایل مشابه آن.

10-  بی‌توجهی به هنر.
11-  فشردگی برنامه کلاسی در یک نیمروز و فشار بر دانش‌آموزان به سبب دو یا چند نوبتی بودن مدرسه.
12-  استفاده از ابزار نامناسب از جمله مداد کوتاه و کاغذ بدون خط به خصوص در پایه‌های اولیه ابتدایی.
13-  بی‌‌دقتی هنگام نوشتن و رعایت نکردن هم شکلی، هم اندازه و هم فاصله بودن واژگان.
14-  بی‌دقتی برای تمیز و مرتب نوشتن.
15- تراکم بیش از حد شاگردان در کلاس و نداشتن فضای مناسب و کافی برای نوشتن.
16- دادن تکالیف نامناسب و بدون تناسب با توانایی کودکان.
17- بی‌اعتنایی برخی معلمان ابتدایی به استفاده از خط‌ نستعلیق و  آموزش آن.
18-  واکنش‌های منفی و نامناسب بعضی معلمان در برخورد با نوشته‌های دانش‌آموزان.
19- جدی نگرفتن یادگیری خط از طرف خانواده و مدرسه و نبود مراقبت‌های لازم.
20- نبود انگیزه، حوصله و دانش لازم نزد برخی معلمان ابتدایی برای آموزش خط به دانش‌آموزان.
21-  بدخطی بعضی از والدین، سرمشق نامناسبی برای کودکان است.
22-  دادن سرمشق‌هایی با رسم‌الخط نامناسب به دانش‌آموزان.
23- ندانستن روش‌ و راهکارهای، خوشنویسی و اجرا نکردن تمرین‌های لازم.
24-  قرار دادن چپ دست و راست دست در کنار هم هنگام نوشتن.
25-  بی‌توجهی به زیبایی هنری خط که باعث تقویت روح لطیف در کودکان می‌شود.

 حال برای خوش خطی دانش آموزان چه باید کرد، چگونه می توان دانش آموزانی خوش خط بار آورد؟

راه کار های  بد خطی و رفع آن

برای رفع بدخطی دانش‌آموزان، از سوی معلمان و پژوهشگران راهکارهای فراوانی معرفی شده است که برخی از آنها را ذکر می کنم:

      در کلاس اول ابتدایی از مجرب‌ترین و علاقه‌مند‌ترین معلمان استفاده شود.

      تمهیداتی به عمل آید که معلم درس اول بتواند در حین آموزش از ابزارهای سمعی بصری استفاده کند.

      معلمان با اصول صحیح نوشتن آشنا و دارای خط خوش باشند.

      برای معلمان در زمینه خط نستعلیق دوره‌های کارآموزی آموزش ضمن خدمت گذاشته شود تا پس از دیدن دوره‌های لازم، در کلاس حضور یابند.

      انگیزه آموزش خط زیبا به دانش‌آموزان در معلمان تقویت شود.

      معلمان در مورد خط بچه‌ها را توبیخ نکنند.

      معلم با رفتار خود در میان دانش‌آموزان تبعیض قایل نشود.

      با رسیدگی انفرادی به نوشته‌های کودکان ضعیف دلیل بدخطی بررسی و برای برطرف کردن آن تمهیدات لازم اندیشیده شود.

      علاقه و انگیزه برای صحیح نوشتن و زیبانویسی را در کودکان تقویت کنند.

      دانش آموزان سال اول دبستان، مچ های ضعیف دارند. معلم با دادن تمرینات مناسب مانند بازی با خمیر بازی، مچاله کردن کاغذ و رورنامه و ... سعی در تقویت مچ دانش آموزان را داشته باشد.

      معلم همواره نظر دانش آموز را به خط زمینه دفتر معطوف کند.

     به تفاوت‌های فردی و نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان توجه شود.

      مقدار تکالیف  با توانایی کودکان تناسب داشته باشد.

      تکالیف  هدفدار باشد و باعث تقویت قوای ذهنی کودک شود.

      تکالیف به گونه‌ای  باشد تا تمرین و تکرار آنها باعث تثبیت یادگیری شود.

      تکالیف   به صورت مستمــــر مورد رسیدگــی معلم قرار گیرد و او از تشویق و تذکر استفاده کند.

      اهمیت    انجام دادن تکالیف نوشتنی برای کودک مشخص باشد.

      از الفاظ مناسب و زیبا  مانند بسیار خوب، عالی، آفرین فرزندم و ... در تأیید نوشته‌های کودکان استفاده شود. (از بازخوردهایی توصیفی استفاده شود.)

      هرگز نباید تکالیف دانش‌آموزان را  خط زد، زیرا انگیزه زیبا نوشتن را در آنها از بین می‌برد.

      در نوع تکالیف تنوع وجود داشته باشد تا  رغبت انجام دادن آن در دانش‌آموز ایجاد شود.

     بعضی اشتباهات دانش‌آموزان چشم‌پوشی شود و او مورد راهنمایی قرار گیرد.

     هدف از نوشتن به صورت خط نستعلیق برای دانش‌آموزان روشن باشد.

      دانش‌آموزان به خط زمینه دفتر و تخته کلاس توجه کنند.

      هر از چند گاهی دانش آموزان خوش خط مورد تشویق هم کلاسی ها و معلم قرار گیرند.

      دانش‌آموزان به جهت‌های حرکت در نوشتن مانند بالابه پایین، راست به چپ و زیر خط دقت کنند.

      کودک مداد را به طور صحیح در دست بگیرد و برای نوشتن، از ابزار مناسب استفاده کند.

      با رعایت نظم و پاکیزگی صفحه دفتر خود را کثیف نکند.

      بررسی شود آیا دانش آموز در هنگام نوشتن از مشکلی رنج می برد یا نه؟

      من معتقدم دانش آموزی یک بند را خوش خط و تمیز بنویسد بهتر از دانش آموزی است که صفحاتی را بدون توجه بنویسد. پس تکالیف بیش از حد را باید کنار گذاشت.

      دانش آموز زیاد درشت و زیاد ریز ننویسد و به یک اندازه نوشتن عادت کند.

      در آغاز نوشتن از دفاتر خط‌دار استفاده کند تا بتواند در مراحل بعدی بدون استفاده از خط زمینه مطلب خود را در خطی مستقیم و درست بنویسد.

      دانش‌آموزان عادت کنند واژگان را یک‌سره و یک باره بنویسند و سپس نقطه‌های حروف هر کلمه را بگذارند.

     برای دانش آموزان ابتدایی به خصوص سال های اولیه دبستان استفاده از مداد نوکی، اتود و مدادهای فشنگی ممنوع.

      بهتر است تا زمانی که شاگردان به درست نوشتن عادت کنند، تکالیف خود را در کلاس و زیر نظر مستقیم معلم انجام دهند.

      دانش‌آموزان نوشتن واژگان دیگر را نیز تمرین کنند و نوشتن کلمات و رونویسی مختص به کتاب نباشد تا درست نوشتن کلمات دیگر را نیز یاد بگیرند.

      از وضع خانوادگی، مالی، فرهنگی، توانایی‌ها، حالات روحی روانی، عاطفی و بهداشتی دانش‌آموزان اطلاعات کافی در دست باشد، زیرا گاهی انگیزه‌های بدخطی ناراحتی‌های روحی  عاطفی و فرهنگی است.

      یک رسم‌الخط یک دست و یکسان به خط ریز نستعلیق یا شبیه آن برای سال اول در نظر گرفته شود.

      کتب درسی با رسم‌الخط تلطیف شده خط نستعلیق چاپ شود.

      نگاه کردن به خط نستعلیق (مشق نظری) تأثیر زیادی در خوش‌نویسی دارد. بنابراین بهتر است از پایه اول دانش‌آموز با این خط آشنا شود.

      معلمانی که پایه اول تدریس می کنند، در سرمشق دادن کلمات روی تابلوی کلاس، حتما خطی را با عنوان خط زمینه در نظر بگیرند.

      به ساعت خوشنویسی اهمیت بیشتری داده شود.

      موضوع بدخطی دانش آموزان با خانواده ها مطرح شود.

      به تغییرات خط دانش آموزان توجه شود.

      از رسم ‌الخط ‌های تحریری برای تقویت مهارت دانش‌آموزان در نوشتن استفاده شود (مانند تمرین‌هایی برای پر رنگ‌کردن کلمات تحریری، کپی کردن از روی آنها جهت تمرین، شبیه‌سازی به طور مستقیم از طریق نگاه کردن ( مشق نظری ) و عمل سایه‌زدن).

      برای استفاده از خط نستعلیق به صورت مداوم و مستمر تأ‌کید شود.

 منبع: با تغییراتی از روزنامه همشهری


 
ارتباط خانه و مدرسه
ساعت ٩:۱٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢ اسفند ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: روانشناسی

 ارتباط خانه و مدرسه

آیا شما به عنوان والدین می دانید در قبال ارتباط با مدرسه فرزندتان چه وظایفی  بر عهده دارید؟والدین وظیفه دارند به طور مرتب با مدرسه ارتباط داشته باشند و باکسب اطلاعات کافی از وضع درسی واخلاقی فرزندشان، تصمیم معقولی برای مشارکت درتربیت آنها اتخاذکنند. دربرقراری ارتباط باید به چند نکته اساسی توجه کنند.
1 -والدین زمانی قادر خواهند بود نقش تربیتی خود را به نحو مطلوب ایفا کنند و با مدرسه ارتباطی صحیح برقرار نمایند که از وضع درسی و رفتاری فرزندشان اطلاع کافی داشته باشند.
2- والدین در موقع حضور در مدرسه، همیشه باید حفظ آرامش را به عنوان یک اصل به خاطر داشته باشند. گاهی ممکن است پدر و مادر با مشاهد ه ضعف درسی در دانش آموز و یا گریه های او که مخصوصا در دوره ابتدایی بیش تر اتفاق می افتد، احساساتی شوند و به صورت خشن و برافروخته با اولیای مدرسه برخورد کنند. قطعا چنین حالتی مخل برقراری ارتباط موثر با مسؤلان مدرسه خواهد بود.
3- والدین باید در مدرسه به عنوان ولی حضور پیدا کنند، نه به عنوان فردی که در یک جای خاص، مسؤلیت دارد. اگر پدر یا مادر دانش آموز در وزارتخانه یا سازمانی، مسوولیت اجرایی سطح بالایی دارد و در آنجا به عنوان رئیس ایفای نقش می کند و به تناسب مسؤلیت، گاهی امر و نهی می نماید، نباید با همان شاکله و با همان انتظارات و تصورات وارد مدرسه شوند.
4- ارتباط اولیا با مسوولان مدرسه باید مستمر باشد. معنای استمرار این نیست که هر روز سری به مدرسه بزنند، بلکه لازم است به طور مرتب در منزل به وضع درسی و رفتاری فرزند خود رسیدگی کنند و بر طبق اطلاعات به دست آمده، با مدرسه ارتباط برقرار نمایند.
همکاری خانه و مدرسه در امور آموزش دانش آموزان
همکاری والدین با مسوولان مدرسه، در دوره ابتدایی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. می توان گفت بعد اصلی همکاری این دو را همکاری در مسائل آموزشی و پرورشی تشکیل می دهد. نخستین نکته اینکه والدین باید نسبت به پایه تحصیلی و عناوین دروس فرزند خودشان اطلاع کافی داشته باشند و با مطالعه مقدمه و مطالب آغازین کتاب های درسی، آگاهی نسبی به دست آورند. گاهی در بحث های مقدماتی کتاب های درسی نکاتی درج می گردد که مطالعه آنها برای والدین ضروری است. شناخت نقاط ضعف درسی دانش آموز و همفکری برای رفع آن، ضرورت دیگر ارتباط خانه و مدرسه است. پس از گذشت چند هفته از سال تحصیلی می توان در وضع درسی دانش آموز تامل کرد و نقاط قوت و ضعف او را شناخت. مطلب دیگر، توجه والدین و معلمان به ویژگی های روانی کودکان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان است. به عنوان مثال کودکان نیاز به جلب توجه و ابراز خود دارند. آنها علاقه مند هستند که حاصل کار خودشان را عرضه کنند و بدین وسیله این نیاز در آنان تامین و ارضا شود. این نیاز در دوران مدرسه، از طریق ارائه حاصل کارهای خود در امور درسی جلوه گر می شود. مثلا ممکن است کودکی نقاشی بکشد و آن را نزد پدر و یا مادر خود بیاورد و ارائه دهد. در مقابل این عمل، والدین باید به آن توجه کنند و کودک را مورد تشویق قرار دهند. احتیاج به هدف، نیاز دیگر کودک است. اگر کودک بداند که درس را برای چه هدفی می خواند و آثار و نتایج هریک از مواد درسی به او تفهیم شود، علاقه اش به درس خواندن افزایش پیدا می کند.
همکاری خانه و مدرسه در امور رفتاری دانش آموزان
ترس از مدرسه یکی از رفتارهای کودک در دوره دبستان، مخصوصا در پایه اول ابتدایی است. علل مختلفی ممکن است این رفتار را به وجود آورند. گاهی ممکن است دورشدن از خانواده، به ویژه مادر باعث ترس شود، چون در دوره ابتدایی، رابطه عاطفی کودک با خانواده بسیار قوی است و او مایل نیست از پدر و مادر جدا شود. ترس از مدرسه و غیبت از مدرسه، هم معنا نیستند. ترس از مدرسه با نوعی دل زدگی و تنفر از مدرسه همراه است، ولی غیبت از مدرسه همراه با چنین حالت عاطفی نیست، بلکه به علل مختلف ممکن است کودک در طول سال تحصیلی چند دفعه در کلاس درس خود حضور پیدا نکند و این امر باعث عقب ماندگی تحصیلی او شود. گاهی ممکن است بیماری کودک موجب غیبت شود. هرچند بیمار شدن دلیل موجهی برای غیبت است، ولی بعضی از مادران به دلیل یک سرما خوردگی یا سرفه و یا خس خس کردن خفیف، مانع از رفتن فرزندشان به مدرسه می شوند، در حالیکه او را همراه با خود به بیرون می برند! در چنین خانواده هایی گاهی با یک سردرد جزئی، از رفتن کودک به مدرسه ممانعت می شود و گاهی نیز تشویق می گردد که وی علائم یک بیماری را بزرگ تر از آنچه هست، نشان دهد. علت دیگر غیبت از مدرسه، ممکن است کار کردن باشد. بعضی خانواده ها از این بابت شکایت دارند که چرا فرزندشان در منزل، به پرسش ها به خوبی پاسخ می دهد، ولی در مدرسه نمره کمی از معلم می گیرد. به عبارت دیگر کودک توانایی هایی دارد و درس را نیز به خوبی خوانده است، ولی در اثر عواملی قادر به ابراز توانایی های خود نیست. گاهی شلوغی کلاس و زیاد بودن عده دانش آموزان مانع از این می شود که معلم بتواند با آنها ارتباط کلامی و عاطفی برقرار کند و با شنیدن پاسخ های یک دانش آموز و ارائه توصیه های لازم، از توانایی های او آگاهی پیدا کند و در نتیجه درباره وی به نحو مطلوب داوری نماید. گاهی هم شلوغی مانع نیست، بلکه معلم روابط انسانی مناسبی با کودک برقرار نمی کند و در نتیجه فضای مناسب برای ابراز وجود و ارائه پاسخ های لازم برای دانش آموز به وجود نمی آید. به عبارت دیگر در اثر فقدان روابط عاطفی سالم، توانایی کودک پنهان می ماند و ممکن است او را به عنوان شاگرد تنبل معرفی کند. ممکن است تحقیر دانش آموز توسط همکلاسی ها موجب اختلال عاطفی در او شود و نتواند در یادگیری مطالب موفقیت به دست آورد و یا آموخته های خود را به خوبی عرضه کند. گاهی دانش آموزانی که با لهجه متفاوت از دانش آموزان دیگر صحبت می کنند و یا لباس ویژه ای می پوشند، در میان دانش آموزان دیگر احساس غربت می کنند و از جهت عاطفی امنیت خود را از دست می دهند. هرجا که نیازهای عاطفی کودک تامین گردد، برای مطالعه و یادگیری ترغیب می شود و هرجا اختلالات عاطفی پیدا شود، علاقه به درس و یادگیری در او تضعیف می گردد.


 
حکومت های مستقل در ایران پس از اسلام
ساعت ٩:٥۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢ اسفند ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: پنجم تاریخ

حکومت‌های مستقل در ایران پس از اسلام:

تشکیل‌ حکومت‌های مستقل در ایران پس از اسلام:

پس از سقوط ساسانیان و آغاز  مرحله جدید در تاریخ ایران زمین کم کم حکومتهای نیمه مستقل و پس از آن حکومتهای مستقلی پدید آمدند که در اینجا  به بررسی این دوره و حکومتهای مستقل و نیمه مستقل پرداخته میشود

طاهریان در خراسان، اولین حکومت مستقل در ایران پس از اسلام:

در اوایل قرن سوم، مأمون خلیفه عباسی یکی از معروفترین سرداران خود به نام «طاهر» را امیر خراسان کرد. طاهر ایرانی بود و قصد داشت حکومتی تشکیل دهد به همین جهت به محض آنکه فرصت را مناسب یافت اعلام کرد که دیگر از مأمون اطاعت نمی‌کند بدین ترتیب اولین حکومت مستقل ایرانی بعد از اسلام در ایران تشکیل شد. این حکومت به نام«طاهر» مؤسس آن، به «طاهریان» معروف گردیده است. طاهریان پس از آنکه حکومت خراسان را به طور کامل در دست گرفتند و نیشابور را به پایتختی برگزیدند سپس به جنگ با خوارج در مشرق ایران مشغول شدند و آنان را شکست دادند. آنها به زودی علاوه بر خراسان، سرزمین‌های دیگری مانند سیستان و بخشی از ماوراءالنهر را به تصرف درآوردند و نظم و امنیت را در درون قلمرو خود و نیز در مرزها برقرار کردند. طاهریان به عمران و آبادی و حمایت از کشاورزان علاقه داشتند در نتیجه در زمان حکومت آنان کشاورزان به آسودگی زندگی می‌کردند.

حکومت طاهریان که با وجود استقلال داخلی، تابع خلیفه بود، ثابت کرد که کسب استقلال برای خراسان و ولایات دوردست، با اظهار تابعیت، بهتر از سرکشی و جنگ ممکن می‌شود؛ در حالی که یعقوب لیث صفار چنین نمی‌اندیشید.

صفاریان:

سلسله‌ی صفاریان در سیستان تأسیس شد. دولت طاهریان ضعیف شده بود و خوارج در خراسان و سیستان با اقدام به شورش، موجب ناامنی جامعه و اذیت و آزار مردم می‌شدند. به این ترتیب، زمینه‌های روی کار آمدن صفاریان فراهم شد. اما مدتی بعد، میان عمرولیث و امیراسماعیل سامانی، حاکم ماوراءالنهر اختلاف افتاد و در جنگی میان آنها، صفاریان شکست خوردند.

سامانیان:

سلسله‌ی سامانیان در ماوراءالنهر تشکیل شد. مؤسس آن امیراسماعیل سامانی و پایتخت آن شهر بخارا بود. سامانیان از وجود وزیران بزرگی چون بلعمی و جیهانی بهره‌مند بودند. این وزیران با خردمندی تمام، اداره‌ی دولت سامانیان را برعهده داشتند. سامانیان به زبان فارسی علاقه‌مند بودند و از شاعران و دانشمندان حمایت می‌کردند. رودکی شاعر معروف و ابوعلی‌سینا و ابوریحان بیرونی در این زمان می‌زیستند. متأسفانه اختلاف داخلی و حمله‌ی خارجی، سامانیان را منقرض کرد. از این پس تا زمان صفویان حاکمیت سیاسی ایران به دست بیگانگان ترک و مغول افتاد. گفتنی است حمایت سامانیان از زبان فارسی چنان بود که دوره‌ی جدید زمان فارسی که زبان فارسی امروز ادامه‌ی آن است پا گرفت و حتی پس از سامانیان آنگاه که بیگانگان در ایران حکومت می‌کردند به حیات خود ادامه داد و حاکمان بیگانه در ایران به زبان فارسی صبحت می‌کردند.

غزنویان، اولین سلسله‌ی ترک‌نژاد در ایران:

بزرگترین فرمانروای غزنویان، سلطان محمود غزنوی بود. او قلمرو غزنویان را از غزنین- که یکی از سپهسالاران ناراضی سامانیان به نام آلپتکین به شهر غزنین رفت و علت نام‌گذاری غزنویان در همین است- فراتر برد و به هندوستان لشکرکشی کرد. گفتنی است نابسامانی داخلی و تهاجم خارجی موجب ضعف غزنویان شد و سلجوقیان روی کار آمدند.

سلجوقیان:

مشهورترین سلطان سلجوقی سلطان ملک شاه بود. او متصرفات سلجوقیان را تا دریای مدیترانه گستراند. بعد از اسلام، این نخستین بار بود که چنین دولت بزرگی به وجود می‌آمد. مشهورترین وزیر دوره‌ی سلجوقیان خواجه نظام‌الملک طوسی است. او بناهای متعددی بر پا کرد که از همه مهم‌تر مدارس نظامیه بود که در شهرهای بزرگ مانند بغداد و نیشابور تأسیس شده بود. اما تجزیه قلمرو سلجوقیان به اقتدار و عظمت آن پایان‌ داد و توسط خوارزمشاهیان سرنگون شدند.

خوارزمشاهیان:

دولت خوارزمشاهیان تا زمان سلطان محمد به موفقیت‌هایی دست یافته بود اما بنیان‌های محکم و استواری نداشت. زیرا خوارزمشاهیان بر دولت‌های محلی تسلط نداشتند. نارضایتی مردم نیز وجود داشت. افزون بر اینها، سلطان محمد خوارزمشاه کشور قراختاییان را تصرف و دولت آنان را منقرض کرد و خوارزمشاهیان نیز با حمله مغولان از بین رفتند

تهیه  کننده :  بهروز  بصیرانی  -  دیستان  ظفر  یک


 
به پرشین بلاگ خوش آمدید
ساعت ٩:۳٤ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢ اسفند ۱۳٩٠   کلمات کلیدی:
بنام خدا

كاربر گرامي

با سلام و احترام

پيوستن شما را به خانواده بزرگ وبلاگنويسان فارسي خوش آمد ميگوييم.
شما ميتوانيد براي آشنايي بيشتر با خدمات سايت به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:

http://help.persianblog.ir براي راهنمايي و آموزش
http://news.persianblog.ir اخبار سايت براي اطلاع از
http://fans.persianblog.ir براي همكاري داوطلبانه در وبلاگستان
http://persianblog.ir/ourteam.aspx اسامي و لينك وبلاگ هاي تيم مديران سايت

در صورت بروز هر گونه مشكل در استفاده از خدمات سايت ميتوانيد با پست الكترونيكي :
support[at]persianblog.ir

و در صورت مشاهده تخلف با آدرس الكترونيكي
abuse[at]persianblog.ir
تماس حاصل فرماييد.

همچنين پيشنهاد ميكنيم با عضويت در جامعه مجازي ماي پرديس از خدمات اين سايت ارزشمند استفاده كنيد:
http://mypardis.com


با تشكر

مدير گروه سايتهاي پرشين بلاگ
مهدي بوترابي

http://ariagostar.com